Автор: Лозинская Ольга Владимировна

учитель английского языка Государственное бюджетное общеобразовательное учреждение Луганской Народной Республики “Алчевский информационно-технологический лицей”

Обучение чтению на английском языке.

Обучение чтению

Обучение чтению – важный этап в преподавании английского языка. Иногда дети, не научившись нормально и правильно читать в начальной школе, испытывают большие затруднения при чтении в средней и старшей.

Многие учащиеся начальной школы пытаются читать слова по памяти, т. е. не зная правил чтения тех или иных букв и буквосочетаний. Из-за этого они часто допускают ошибки и не всегда помнят, как звучит слово при чтении.

Поэтому обучению чтению нужно уделять самое большое внимание. И начинать учить читать нужно сразу же при изучении английских букв. Согласные буквы и их звуки не представляют для ребёнка особых трудностей. А вот английские гласные порою являются чем-то непонятным и трудным.

Я считаю, что обучение чтению и буквам нужно начинать со знакомства с гласными, постепенно добавляя согласные. Причём сразу же нужно давать транскрипцию этих букв и знакомить детей с их произношением в закрытых и открытых слогах. Конечно же, первоклассникам или второклассникам трудно ещё разобраться, где слог открытый, а где – закрытый. Поэтому я обычно использую придуманную мною маленькую сказку. 

«Жил-был король. И было у него 26 детей: 20 дочерей и 6 сыновей. Сыновей звали A(эй), E(и:),I(ай),Y(уай), O(оу),U(йу). Дочери должны были во всём соглашаться со своим батюшкой (на то они и «согласные»). А сыновья всегда имели право голоса, они могли поспорить с королём, выразить своё мнение (поэтому их называют «гласными», от слова «голос»). Дочерям очень не нравилась эта несправедливость. Поэтому однажды они решили взять своих братьев в плен. И вот как братья на это реагировали.

Когда А брали в плен, он закричал: [æ](э-э), когда Е брали в плен, он простонал: [e](э).

Близнецы IиY начали плакать: [i], [i] (и).О очень удивилсяи сказал: [ɔ] (о). И только маленький Uне успел испугаться, а только вскрикнул: [ʌ] (а). И вышла такая картина:

 

А Е I Y О U на свободе
[еі] [i:] [ai] [ai] [ou] [ju:]
эй и-и ай ай оу йу
[æ] [e] [i] [i] [ɔ] [ʌ] в плену
э-э э и и о а

 

Очень важно, чтобы учитель рассказал сказку артистично, эмоционально, так, как это нравится маленьким детям.

Затем, зная несколько согласных букв, дети могут легко прочитать слоги с этими буквами, а потом – и слова.

Например, Pan – pane. Pin – pine.Pet – Pete.

Очень помогают закреплять знание гласних букв и правильно их произносить разные рифмовки и скороговорки. Например, для буквы А:

звуки[ei]

Rain, rain, goaway. 

Come again another day, 

Little Tommy wants to play.

звук [æ]

1)Once there lived a lad, 

Who was always very sad.

2)A fat cat 

Sat on a mat 

And ate a fat rat.

 

Для буквыЕ:

звук [i:]

1)A sailor went to sea 

And all that he could see 

Was sea, sea and sea…

звук [e]

Teddy bear, teddy bear, turn around.

Teddy bear, teddy bear, touch the ground.

Teddy bear, teddy bear, polish your shoes.

Teddy bear, teddy bear, off to school.

 

Для букв Iи Y:

звуки [ai]

1) White kite, white kite,

Up the sky.

What can you see there,

Flying so high?

2) Why do you cry, Willy?

Why do you cry?

Why, Willy?Why, Willy?

Why, Willy?Why?

3) Owls like mice.

I like rice.

звук[i]

Little Bill, sit still

Will you sit still,

Little Bill?

 

Для буквыО:

звуки[ou]

The old owl doesn’t sit on the soul.

He doesn’t like cold.

He doesn’t like snow.

звук[ɔ]

1) I like dogs,

All dogs,

Big dogs and

Small dogs.

2) This is a ball.

The ball is small.

The ball is black

And a little red.

 

Для буквы U:

звуки[ju:]

My friend is a pupil.

She is very cute.

My friend grows tulips.

They are very pure.

звук[ʌ]

1)If a thing is once begun, 

Never leave it 

Till it’s done.

2)Jump, the rope, jump,

Jump, jump!

Важно постоянно тренировать учащихся в чтении и правильном произношении гласных букв в разных типах слогов. Для этого можно пользоваться различными таблицами, планшетами, составить которые нетрудно  самому учителю. Но сначала желательно тренировать детей в чтении слов с гласными в открытом слоге. Например, 

А [еі] Е [i:] I[ai] Y[ai] О [ou] U[ju:]
Game

Name

Take

Face

Late 

Fate

State

Plate

We

See

Sea

He

Tree

Free

Green

Me

Like

Five

Nine

Line

Kite

Pine

Tie

Pie

My

Sky

Try

Dry

Fly

No

Go

Home

Rose

Nose

Bone

Stone 

Close

Pupil

Duty

Student

Tulip

Music

Duke

Tube

Blue

 

Затем дети учатся читать гласные буквы в закрытом слоге.

А [æ] Е [e] I[i] Y[i] О [ɔ] U[ʌ]
Man

Map

Flag

Tram

Apple

Bad

Had

Pen

Ten

Red

Bed

Desk

Pencil

Left

Big

Little

Sit

Fit

Still

Hill

It

Gym

Gyps

Myth

Not

Box

Fox

Spot

Dog

Fog

Stop

Cup

Run

Sun

Bus

Plus

But

Must

 

Потом следуют упражнения для чтения с открытыми и закрытыми типами слогов.

Big

Bed

Bag

Bad

Cat

Cup

Cop

Am

Man

Rat

Lip

Dress

Kiss

Fat

Music

Ham

Tube

Silk

Milk

Fog

Red

Band

Carol

Kept

Me

Table

Name

Blue

Came

Nine

Nut

Zero

Leg

Hand

Face

Stone

Role

Still

Desk

Home

Spend

Film

West

Jam 

Mule

Pot

Skate

Bike

Затем, выучив буквы, учащиеся приступают к изучению буквосочетаний. Для этого я использую обучающие таблицы  и тренировочные упражнения для чтения. 

Буквосочетания гласных с буквою Rr
+r +re
Ar [a:]        park [εә]care
Er [з:]her [iә]         here
Ir (yr) [з:]   girl [aiә] tired
Or [ɔ:]  port [ɔ:]  more

 

Как читать буквосочетания

Буквосочетания Английские звуки Похожиерусскиезвуки
ar [a:] А-а(долгий звук)
ir, er, ur [з:] Фёкла
or, ore [ɔ:] О-о(долгий звук)
are [εә] эа
ere [іә] иа
ire, yre [aiә] айэ
ure [uә] уа

 

park     scar     party     far

dark    arm      tar         start

card     art       smart     jar

mark    part     bar        lark

or       lord     storm       cord

for      cord    orbit        nor

form   horn    born        forty

ford    sort     corkfork

girl      bird        stern       turn

firm     firmly    herd       burn

first     dirty       herb       fur

third    thirty      her   Thursday

 

Как читать буквосочетания с согласными буквами

Буквосочетания Английские звуки Похожиерусские звуки
sh [∫] ш
ch [t∫] ч
th [θ][ð] „с” между зубами

„з” между зубами

ng [ŋ] Носовий звук
nk [ŋk] Носовий + k
qu [kw] к-в
wh [w] у-в
ph [f] ф
wr [r] р

 

th[ð] th[θ] ck

[k]

wh

[w]

ng

[ŋ]

this

that

mother

brother

three

thanks

Smith

birthday

black

neck 

Nick

clock

what

why

where

when

song

long

spring

morning

 

Подобным образом составляются таблицы и слова для тренировки чтения и с остальными буквосочетаниями.

Несколько лет назад мною был составлен мини учебник “EnglishReader”, куда вошли подобные таблицы и упражнения. Кроме этого там имеется много рифмовок и скороговорок, которые помогают детям легко запоминать буквы, буквосочетания и звуки.

Например,

звук [θ]

The teacher thought and thought and thought.

And nobody knew the thoughts she thought.

 

звук[ð]

The more we study, the more we know, 

The more we know, the more we forget. 

The more we forget, the less we know. 

The less we know, the less we forget. 

The less we forget, the more we know. 

Why study?

 

Whether the weather is wet, 

Or whether the weather is cold, 

You’ve got to put up with the weather, 

Whether you like it or not.

 

звук [ŋ]

As I was going along, along, along

I was singing a comical song, song, song

And the song that I sang was long, long, long

And so I went singing along.

 

звук[s]

Swan swam over the sea. 

Swim, swan, swim! 

Swan swam back again. 

Well swum, swan!

 

звук[r]

Rain, rain, April rain,

You are feeding seed and grain.

You are raising plants and crops

With your gaily sparkling drops!

 

звукId]

David tried to ride the donkey 

Up and down the ladder. 

Which of us, the donkey said, 

Is mad, and which is the madder?

звук[b]

Betty Botter bought some butter. 

“But”, she said, “this butter’s bitter. 

But a bit of better butter 

Will make my butter better”.

So she bought some better butter 

And it made her butter better.

звук[t]

Don’t trouble trouble

Till trouble troubles you.

 

“Tick-lock, tick-tock” 

Ticks Tommy’s clock 

“Tick-tock, tick-tock” 

Ticks and ticks the clock.

 

Стишки.

I cannot find my ball. 

I’m looking for it in the hall. 

I’m looking for it on the chair. 

I’m looking for it everywhere.

I’m looking for it near the sofa.

I’m looking for it on the mat. 

I’m looking for it behind the bookcase 

I find it right under my bed.

***

This crocodile smiles, 

He looks like a dandy. 

But don’t believe him, 

He is very angry.

***

We live in Gogol Street, 

Me and my friend Pete.

Our flat is on the third floor. 

Pete lives next door.

***

Breakfast in the morning 

Dinner in the day 

Tea comes after dinner. 

Then comes time to play.

 

Supper in the evening, 

When the sky is red.

Then the day is over 

And we go to bed.

***

What would you like for breakfast, Lee?

I’d like two eggs, some milk and tea. 

What would you like for lunch, Kate? 

I’d like some soup, much fish and cake. 

What would you like for dinner, Pete? 

I’d like potatoes, soup and meat. 

What would you like for supper, Sam? 

I’d like some cheese, some bread, and ham.

***

Vegetables and fruit 

For children are very good. 

Eat, vegetables and fruit 

And they’ll do you very good. 

Those who eat much fruit 

Are in a very good mood, 

They are in very good mood, 

Those who eat much fruit.

***

Who likes coffee? Who likes tea?

Who likes sausage? Who likes cheese?

I like coffee. He likes tea. 

I like sausage. He likes cheese.

***

— Why do you like elephants?

— I like them because they are big.

— Why do you like horses?

— I like them because they are quick.

— Why do you like zebras?

— I like them because they are striped

— Why do you like rabbits?

— I like them because they are kind.

 — Where do crows sleep?

— They sleep in the tree.

— Where do whales sleep?

— They sleep in the sea.

— Where do bears sleep?

— They sleep in the wood.

— They are very big.

— They are very good.

***

What colour is the Sun?

It’s yellow and bright.

What colour is the cloud?

It is snow-white.

 

What colour is the grass?

It’s green.

What colour is the Moon?

It’s silver like a dream

 

Упражнения для чтения

May, about, answer, autumn, bean, blow, brown, call, cartoon, cheese, church, coffee, cook, count, cow, cream, cuckoo [´kυku:], dream, Easter, fall, foot, feet, floor, ball, football, goat, Greece, hall, day, holiday, home, homework, leaf, leaves, look, meal, mermaid, mouth, nail, phone, play, queen, rain, raincoat, room, round, sausage, sea, see, shout, show, Spain, stay, sweater, sweet, tail, tall, their, too, waiter, week, boy, toy, window, wood, awful, chair, armchair, air, ears,cat, fond, lip, pen, cup, apple, lost, mist, leg, bus, stand, job, slip, disk, plus, flat, stop, hill, felt, map, cod, milk, text, but, glad, dog, will, well, sun,straight, play, clean, tree, teacher, they, toy, school, blouse, flower, Mr.Brown, mother, father, long, short, big, small, beautiful, ugly, fat, funny, nose, neck.

 

Am, big, boy, brother, come in, daddy, fine, five, girl, goodbye, hello, house, how, is, live, look, like, meet, mummy, name, OK, please, sister, this, these, that, those, who, you, your, bird, cat, cassette, chair, computer, cup, draw, flower, go, in, nice, no, our, pencilbox, school, shelf, stand, take, tea, teacher, under, write, yes, balloon, blue, brown, cake, green, old, sing, sad, snow, they, tree, white, mouse, horse, face, mouth, clean, near, skirt, clean, colour, classroom, under, bench, cherry, shelf, shirt, dark, light, shop, long, short, free, sea, peal, team, read, teach, we, me, he, she, grey, green, town, shut, house, flower, cloud, our.